Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van yuri rosendahl - WaarBenJij.nu Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van yuri rosendahl - WaarBenJij.nu

Ecuador

Blijf op de hoogte en volg yuri

15 Maart 2015 | Ecuador, Quito

Beste mensjes,

Bijna volgens gebruik zitten we eigenlijk al heel ergens anders en ben ik weer te laat met een reisverslag. Maarja de moed verzamelen om naar een internet cafe te gaan en daar eindeloos te gaan zitten typen tsja dat duurt even.

Vanuit Guyana zijn we dus via Panama naar Ecuador gevlogen. Alles geheel volgens plan dus. Eenmaal in Quito (hoogte 2800 meter) aangekomen hebben we de hele stad in 1 dag verkend. Ja het goeie advies om rustig aan te doen als je van zeeniveau kwam hebben we compleet in de wind geslagen. Een stad als Quito is dan ook wel moeilijk om te weerstaan. We hadden mooi weer en de oude straatjes met oude gebouwtjes loeren dan naar je.

Omringt door bergen en af en toe een oude kerktoren zorgen voor een mooi plaatje. Maar na een dag hadden we het dus wel gezien en gingen we verder naar Mindo een klein dorpje op 1800 meter hoogte dat is vanaf Quito dus eigenlijk een kilometer omlaag (geografisch gezien).

Daar hebben we het uiteraard ook niet rustig aan gedaan wandeling hier wandeling daar waterval hier kolibri daar. Echt een heerlijk rustig dorpje met genoeg te zien. Omringt door nevelwoud wat dus wel zorgt voor een beetje druilerig weer maar dat mocht de pret niet drukken. Zelfs nog een nachtwandeling gemaakt om enge beestjes te zoeken was wel cool.

en toen hadden we het nobele plan om verder te reizen naar Otavalo (hoogte 2300 meter). Dit plaatsje is net iets lager als Quito (geografisch gezien dan he). Otavalo staat bekend om zijn zaterdag markt dus het zou dom zijn om daar dan niet naar to te gaan op zaterdag. Dus wij lekker om 5.30 in de ochtend met de bus terug naar Quito en dan met de bus verder naar Otavalo.

Tenminste dit was het plan. Van Quito naar Mindo moesten we ook al met de taxi want er was een ongeluk/landverschuiving geweest op de snelweg. was een leuke 5 uur durende toeristische route trouwens.

Maar nu moesten we met de taxi omdat we waren vergeten dat met carnaval (alleen maar het grootste feest in Zuid Amerika) iedereen vrij was. Dus iedereen vond het wel een goed idee om naar Otavalo te gaan. De rijen voor de bus waren zo belachelijk lang dat we dus voor de taxi kozen. Dezelfde dag nog over de grootste markt van zuid amerika gelopen. En toen was het klaar. De hoogte sloeg eindelijk toe.

Hoofdpijn, ademnood de hele mikmak nou rustig aan doen dan maar en thee drinken totdat je ons weegt. Coca thee wel te verstaan maar gewone hoor, geen gekke drugs thee of zo gewoon groene thee in een ander smaakje eigenlijk. Na een paar dagen zielig zijn en rustig het carnaval voorbij te zien gaan toch maar weer verder nu naar Baños.

Wat betreft het carnaval trouwens geen gekke Braziliaanse caprioolen verwachten. Ze spuiten elkaar nat, gooien waterbalonnen en spuiten met een soort schuim uit spuitbussen met elkaar. Maar niet de hele tijd alleen als je het niet verwacht dat is de grap geloof ik.

Het mooiste voorbeeld was een pick up truck (zo een asociaal grote amerikaanse auto) met een groot vat achterin waaruit mensen met emmers andere mensen nat gooien terwijl de auto rijdt. Heel cool gezicht bij bijvoorbeeld een bushalte vol met mensen. En je bent natuurlijk weerloos en doorweekt toch kon iedereen er om lachen.

De bus naar Baños dus haha..
Baños is een bekend backpackers plaatsje erg toeristisch dus. Maar volgens Ecuadoriaans gebruik gaat de lokale bevolking gewoon zn gang en trekt zich weinig van die gekke toeristen aan. Ze proberen je hoogstens af en toe cavia van de barbeque te verkopen maar verder laten ze je met rust. Na een kleine wandeling daar (vanwege de hoogteziekte) Snel verder richting Guayaquil. Een korte stop in Riobamba om daar met een hilarisch trein ritje de mega toerist uit te hangen. Maar dan dus echt verder.

We moesten namelijk ons moeders (mijn schoonmoeder) ophalen van het vliegveld. We hadden een heerlijke overnachting in een hotel gekregen naast het vliegveld zodat we dit lopent konden doen erg relax dus allemaal.

Maar we gingen dr geen tijd geven om bij te komen van de reis we gingen gelijk de volgende dag terug de bergen in. (Guayaquil is een grote stad en daar houden we niet zo van dus agh) Cuenca was de besteming weet niet meer hoe hoog het lag maar ook erg hoog en daar dus ook weer lekker wandelen zodat we alle drie wisten hoe het voelde om last te hebben van de hoogte ;)

We hebben daar een beetje oude rommel gekeken naar marktjes met rommel gegaan. Maar we hebben er ook goed gewandeld in de natuur lekker op 3800 meter hoogte bergje hier bergje daar echt heel mooi.

Maar door de hoogte niet echt warm natuurlijk en het was weer hoog tijd voor strand! Suriname geen strand Guyana geen strand dus nu wilde we strand! Nou dat wat geen probleem. Vanuit Cuenca in een keer door naar Puerto Lopez. Bekend om zijn ( taadaa ) mooie strand maar ook het natuurpark in de omgeving.

1e dag strand!
2e dag tourtje naar een eilandje voor vogeltjes en snorkellen
(veel diertjes gezien)
3e dag paardrijden.
(nog meer diertjes gezien)

Dat laatste zal ik even toelichten. Iemand die ik ken zegt dat ze heel goed kan paardrijden en die vind dat ook leuk en zo. Ik kom er al jaren onderuit om dit niet te hoeven doen (woordgrap) omdat ik natuurlijk alergisch ben voor alles wat leeft.

Het dorpje zelf was echter niet veel aan ondanks de overvloed aan pelikanen en fregatvogels was het er niet echt boeiend. Dus op pad gingen we weer naar Salinas wat serieus bekend staat om zn strand. Dus geen medelijde maar met spoed weer richting Guayaquil en stoppen bij Salinas om daar een middagje te chille maar dan toch echt weer terug naar Guayaquil.

Nou heb ik net gezegt dat we dit een stomme stad vonden en toch gaan we er weer naartoe. Tsja dat klopt maar het had een doel we hadden namelijk heel decadent en overdreven besloten toch maar even een klein weekje naar de Galapagos eilanden te gaan.

Onder het motto .... HIHI SUPERCOOL....

oohwja trouwens het gaat goed met ons....

We zijn nu dus in Peru maar dat volgt allemaal nog wel..

Groetjes!

• 16 Maart 2015 - 07:35